Storm in mijn hoofd ∞even lekker uitwaaien

Sinterklaas kapoentje

Nieuwe avondhobby: iedereen die SINT AAN reageert en lief is geweest, krijgt een persoonlijk gedicht...

Update 19:17: Ingrid

Sint en Piet die dachten, en dachten...
wie reageert er als eerste? Iemand uit Drachten?

Eén van de vriendjes reageerde heel gauw,
blijkt het ook Ingrid Dijk, onze buurvrouw!

Heel erg verbaasd is de Sint niet,
Ingrid doet wel eens mee, als Zwarte Piet.

Haar sportiviteit helpt ook erg mee,
op naar de volgende, gedicht nummer twee.

Pak jij de cadeautjes Piet? En ook de staf?
Wij gaan weer verder, dit gedicht is af.

Update 20:47: Margryt

Sinterklaas, mei syn almachtige ferstân,
tocht, Margryt, die hie al in gedichtsje hân.

Op har jierdei, dat wie de earste keer,
Mar se bliuwt gjirrich, sy wol d’r nog mear.

Hat se wol leaf west? Wie se earder wat stout?
Dat lêste is har ommers wol tafertroud!

Mar dy Jan is sels de leafste ek net,
dat gedicht mat d'r komme, lang om let

Hjoed gjin kadootsjes, kaartjes of poen,
Sint winsket dy in moai wykein, en in nog prachtige jûn!

Update 20:31: Marcha

Sint vraagt: Piet hoe komen we in Heerenveen?
Dat is Piet toch tegen het zere been.

Dat Sint de sportstad van het Noorden niet kent,
terwijl Marcha haar de longen vaak uit het lijf rent.

Een passie, die vast door Alle is aangestoken,
en inmiddels is december alweer aangebroken.

Pakjesavond, plezier, o wat een feest
Maar voor je het weet, is het geweest.

Hey Ruben en Thijmen, de Sint zegt: Gegroet!
Ik denk dat hij snel weer de daken op moet.

Update 21:26: Marjan

Dachten Sint en Piet bijna op bed te kunnen gaan,
reageert Marjan op het nippertje met SINT AAN.

En ondertussen nog veel meer berichten,
Piet moet snel dichten, hij zal niet zwichten.

Vanavond al een aantal cadeautjes voor Steven,
nu is er voor jouw niets meer overgebleven.

De Sint zegt, wacht maar af, wees niet gevreesd,
ik weet dat je toch heel erg lief bent geweest.

Tot volgend jaar Marjan, gegroet en tot ziens!
Morgen wat leuks en lekkers, we zien je in Stiens.

Update 21:40: Jitske

Alweer een gedichtje, nu nummer vijf
Zo langzamerhand worden de handjes wat stijf.

Zou Jitske hierbij kunnen helpen misschien?
Een flinke dosis energie, we tellen tot tien!

En wat misschien wel helemaal niemand verwacht,
het schrijven gaat alweer beter, vanwege een goede kracht!

De Kozakkenkamp zal lastig worden deze keer,
de Sint heeft nog een hele lijst, hij moet nog veel meer!

Nog even doorzetten, nog ff, heel vlug,
dan doen we Ermelo wel aan op de weg terug!

Update: 21:50: Wieke

Wieke, och meid, wat een rotstreek!
Nu moet de ouwe heer ook nog langs Sneek!

Zo het paard maar wat sneller, hoppa, in draf
Want ook dit gedicht moet lukken, ja het moet af.

Wat lekkers dat heb je vast al gehad,
van jouw Gilles, jouw lieve schat!

Wat jij dan misschien, niet had verwacht,
zo wordt er ook aan deze zorgzame meid gedacht.

Weltrusten alvast, kruip maar gauw in je bedje,
De Sint moet door naar Liwadden, en heeft geen tijd voor jouw flatje.

Update 22:14: Dominic

Daar hest Dominic weer te zeiken, niet pissen…
Wil de Sint es langs komme, is hij weer te vissen

Vissies vange, wat het dat voor nut?
En dan nog bedenke, wat die jonge hewwe mut

Rúkersgoed? Peuken? Piepernútsjes? Snoep?
Of wat meer neffes die rooie: een broadsje poep!

Must eerst mar es kieke, of hij et verdient
Voor al dat lekkers, syn liif in verdwient

De Sint fynt 't wel prima, en gaat as ’n raket
en nimt úteraard syn Pieten weer met.

Update 22:38: Afsluiting

Sint en Piet hebben vanavond genoten
Vele woorden en zinnen, in gedichten gegoten.

Voor ieder wat anders, steeds maar weer zien
En dan toch weer beperken tot een regel of tien.

Vriendjes, vriendinnen, het was mij een plezier
Maar nu stopt het gekrabbel, het eindigt, nu hier.

Dichtpiet zijn enthousiasme sloeg even op hol,
maar kruipt zo weer lekker onder de warme wol.

Het dichten bleek lastig, het raakt niet gewend.
Maar toch al met al een geslaagd experiment!

Written by Acropia on Friday December 5, 2014

Raspberry Pi - The order

Raspberry PiAlle goeie dingen komen langzaam. Zo ook de Raspberry Pi. Zojuist heb ik er één besteld, nu nog even wachten tot hij morgen binnen komt.

Update: Hij is binnen, en uiteraard heb ik mijn installatie documenteerd.

Written by Acropia on Wednesday February 26, 2014

Canon EOS Workshop

Canon workshop

Vanmorgen ben ik naar Apeldoorn afgereisd voor workshop fotografie met een Canon EOS camera. Bij mijn nieuwe camera zat namelijk een actiecoupon voor een dagcursus voor slechts 25 euro (en dat incl. lunch!).

De workshop werd gegeven door freelance fotograaf André Roodhuizen. Hij is nu 5 jaar pro en schiet tot 50 bruiloften per jaar en doet divers fotowerk voor geselecteerde bedrijven. Daarnaast is hij docent aan De Fotovakschool in Amsterdam en Apeldoorn.

Regel 1 op de workshop: mobieltjes uit. Regel 2: de camera pieptoon uit!

André heeft op basis van Canon materiaal een presentatie samengesteld aangevuld met eigen voorbeelden. De speerpunten van deze dag:

  • belichting (diafragma, sluitertijd en ISO-waarde)
  • witbalans
  • lichtmeting en histogrammen
  • creatief leren kijken

Hierbij moeten we onthouden dat de camera slechts het gereedschap is. Het gaat er juist om wat je er mee doet. André laat als voorbeeld een filmpje van BBC Four zien uit de documentaire "The Genius of Photography". Helaas, wegens afscherming op YouTube is het filmpje in Nederland niet beschikbaar.

Het filmpje toont een kamer met uitzicht op een kerk in Venetië. De fotograaf Abelardo Morel plakt alle ramen af met landbouwplastic. Als de kamer geheel verduisterd is maakt hij een klein gaatje in het plastic met uitzicht op de kerk. Wanneer hij voor het gaatje vandaan stapt blijkt de gehele kamer een camera geworden te zijn. De kerk wordt namelijk afgebeeld op de achterwand.

Sluiterstand, diafragma en ISO-waarde

Vanaf dan wordt het verhaal van docent André wat technischer. De grootste variabelen in fotografie zijn waarden voor diafragma en de sluitertijd. André gebruikt de waterkraanmetafoor waarbij de doorsnede van het diafragma gelijk staat aan het opendraaien van een waterkraan:

  • Kraan ver open, dus snel veel water, dus beker snel vol
  • Kraan net open, minder water doorvoer, dus beker langzaam vol

De iso-waarde in deze metafoor staat dan gelijk aan de grootte van de beter.

De sluitertijd bepaalt beweging of bevriezing. Diafragma bepaald scherptediepte.

Langere sluitertijd zorgt voor meer bewegingsonscherpte. Langer dan 1/30 wordt het lastig/onmogelijk om uit de hand te schieten.

Nu mogen we deze theorie in de praktijk gaan testen. We gaan naar buiten om elkaar wandelend te fotograferen met een aantal verschillende instellingen:

  • Tv + ISO400 + 1/30
  • Tv + ISO400 + 1/125
  • Tv + ISO400 + 1/30 + onderwerp pannen

En inderdaad bij langer dan 1/30 wordt een foto al snel onscherp.

Bij terugkomst in het klaslokaal geeft André advies over het aanleren en kiezen van de verschillende waarden. Als vuistregel geeft hij aan de volgende stappen te gebruiken:

  1. Kies een passende ISO-waarde (100 voor daglicht, en maximaal 1600 vanwege ruis)
  2. Kies diafragma (klein getal voor kleine scherptediepte, groot getal = kleine opening voor veel scherptediepte)
  3. Kies sluitertijd. Bij langer dan 1/30 de ISO-waarde verhogen.

Stand P is handig om de kijken wat de door de camera berekende waarden voor diafragma en sluitertijd zijn.

Scherptediepte

De scherptediepte is, als je in de diepte kijkt, de afstand van het scherpe vlak. Scherptediepte is vooral goed af te stemmen tussen 0 en 7 meter.

Ook nu mogen we weer even naar buiten om te oefenen met diafragmakeuze om zo de scherptediepte te bepalen.

Witbalans

Witbalans wordt aangegeven in graden Kelvin. Je kunt een witbalans ijken met handmatige instelling. Dit mogen we uitproberen met wit papiertje van een notitieblok. André geeft na deze test echter aan dat de Auto White Balance stand zo goed is dat handmatige selectie vrijwel nooit nodig is op de camera. En bij opslag in RAW-formaat doe je deze bewerking afteraf op de computer.

Autofocus

André legt de verschillende autofocus standen uit. Hij geeft aan wat de voor- en nadelen zijn.

  • One Shot: pannen na AF mogelijk voor stilstaande onderwerpen
  • Servo: bij pannen stelt AF steeds bij
  • AF-punten zijn rechtsboven te kiezen

Beeldstijlen

Hiermee worden scherpte, contrast en helderheid aangepast samengevatte profielen. Gebruik alleen Standaard, Portret en Landschap. Monochroom comprimeert zo veel, en in nabewerking (Lightroom) is dit veel beter vanaf een kleurenfoto.

Transportmodus

André loopt de verschillende transportmodi door. Van een enkel beeld, tot series of bursts. De snelheid van bursts hangt af van de snelheid van de camera, van de geheugenkaart en de gekozen sluitertijd. Daarnaast worden de verschillende zelfontspanners uitgelegd.

Lichtmeting en histogrammen

  • Ingebouwde lichtmeter is heel precies
  • Proef met lichtmeting op grijskaart (half grijs + wit) levert zelfde foto op
  • Meting te locken met * (handig voor spotmeting)
  • Spotmeting is secuur voor eigen gekozen onderwerp.

André legt uit dat een DSLR een lichtmeting op basis van grijswaarden doet. De camera kijkt hoever de meting boven of onder half grijs zit. Daarna worden de andere pixels gecompenseert om gemiddeld over de gehele foto op half grijs uit te komen.

Heb je dus een foto met 80% wit en 20% donker, dan is dit beeld volgens de camera veel te licht. Om de hele foto gemiddeld half grijs te maken gaat de camera dus de hele foto verdonkeren. Maar de 20% donker was al donker. Het risico bestaat dan bij het donker compenseren de waarden buiten het spectrum gaan vallen.

Heb je dus een JPEG-foto met een gebied met zwart waarden onder de 15 (op een schaal van 0-255) en de camera gaat die met 15 graden verdonkeren, dan heeft dat hele gebied een RGB-waarde van 0. Dat betekent dat alle gradaties dus verdwenen zijn. Dit valt op de lossen door met een spotmeting te meter op het donkere gebied. Echter bij een te groot contrast zal de camera nu het witte deel buiten het spectrum laten vallen.

Histogram

Links is zwartwaarde, rechts wit. Hoogte laat aantal pixels zien. Automatisch contrast correct kan echter het spectrum zo oprekken dan er informatie verloren gaat.

We mogen oefenen met de spotmeting en meervlaksmeting om te zien wat het effect daarvan is. Dit doen we door een donker onderwerp (dakrand, schoorsteen) te lichtmeten voor een heldere daglichthemel. Bij een meervlaksmeting neemt de camera aan dat met al het daglicht de hele foto donkerder moet. De schoorsteen van rode baksteen is dus bijna kleurloos donker geworden.

Bij een spotmeting op de schoorsteen meet de camera een gemiddelde grijswaarde op de schoorsteen die dichtbij half grijs licht. Compensatie is volgens de camera dus niet nodig en de schoorsteen is normaal gekleurd. Maar omdat er dus niet gecompenseerd wordt, is de helder blauwe daglichthemel nu vrijwel helemaal kleurloos wit.

RAW of JPEG

RAW is nog geen foto, maar een kopie van alle onbewerkte sensorgegevens. Je kunt dan achteraf van alles zonder kwaliteitsverlies aanpassen. Omdat echt alle sensorgegevens worden opgeslagen zorgt RAW wel voor veel grotere bronbestanden. en dus minder beelden per geheugenkaart.

JPEG is wel een eindproduct. Kleurcorrecties, beeldstijlen en andere instellingen zijn al uitgevoerd op de foto. De originele sensorgegevens zijn niet meer beschikbaar. Nabewerking kan, maar altijd ten koste van kwaliteit.

Diverse instellingen

We lopen gezamenlijk wat handige/nuttige instellingen in het menu door. Helaas heeft de halve klas de camera alweer op de groene volautomaat staan, waardoor het menu niet compleet is.

De instelling 'Ontspan sluiten zonder kaart' kunnen we gerust uitzetten. Er blijken al meerdere aanwezigen een ochtend foto's gemaakt te hebben met deze instelling aan, en geen kaartje in de camera. Foto's nemen lukt dan wel, maar ze worden uiteraard niet opgeslagen. Door deze instelling uit te schakelen voorkom je dat.

Fasedetectie voor supersnel scherpstellen werkt alleen met spiegel naar beneden, dus niet bij LiveView. LiveView is eigenlijk alleen handig voor macrofotografie want je kunt met superzoom nog handmatig scherpstellen.

De brandpuntsafstand wordt aangegeven in de millimeters van je lens. Bij een zoomlens wordt het bereik aangegeven. Bij mijn 18-135mm lens betekend dit een brandpuntsafstand van 18mm voor dichtbij (groothoek) en 135mm voor veraf (zoom). Grotere brandpuntsafstand is kleinere beeldhoek omdat het licht door een langere buis moet.

Kleinbeeld van vroeger is digitale fullframe. Daarbij is 50mm gelijk aan menselijk zicht. Kleiner is groothoek. Groter is tele. Bij de cropcamera's zoals mijn 650D wordt het effect van de brandpuntsafstand vermenigvuldigd met de cropfactor. Het effect van een 50mm full frame lens, op een cropcamera is dus 50mm x 1.6 cropfactor = 80mm.

Zet bij een panoramaserie de witbalans en diafragmawaarde vast om vergelijkbare kleurstellingen te krijgen. Het stitchen is dan veel natuurlijker.

De 50mm f/1.8 is goede en goedkope portretlens wegens goede lichtinval en voor weinig geld (100 euro).

Meer brandpuntafstand, dus kleinere beeldhoek, is plattere foto. Omdat je minder breedte ziet, zie je ook minder diepte in de foto. We oefenen dit door een onderwerp even groot in de compositie te zetten, maar het onderwerp op grotere afstand met zoom te fotograferen voor een verschillend effect van de achtergrond.

Flitsen

Volgens docent André heeft Canon het onderwerp 'flitsen' uit de basiscursus gehaald. Toch wil hij even een aantal tips over flitsen kwijt.

Flitsen doe je bij:

  • Bij licht uit verkeerde richting
  • Bij weinig licht

Verschillende types flitsers:

  • Ingebouwd (in de camera)
  • Extern (op of naast de camera)
  • Studio (kostbare flitser op statief)

Een flitser past lichtopbrengst aan aan het gekozen diafragma en de lichtmeting op de camera. Om optimaal te flitsen fotografeer je altijd wanneer je flitst vanuit stand M.

  • Sluitertijd bepaald omgevingslicht wat mee komt.
  • Diafragma bepaald hoeveelheid licht van de flitser.

Kijken

Quote die al een paar keer voorbij gekomen is in de presentatie: "Het belangrijkste deel van de camera is de 30 cm er achter" van de Amerikaanse fotograaf Ansel Adams.

We kijken naar een foto zoals we lezen, van links naar rechts, van boven naar beneden.

Rangorde van kijken: levend, bewegend, felle kleuren, massieve vlakken. Hierdoor kun je met de juiste compositie kijkers forceren je onderwerp te zien.

Lijnenspel om kijkrichting te bepalen

Standpunten: bijvoorbeeld kikkerperspectief of staand

Referenties mee fotograferen: auto of persoon bij een groot gebouw

Bewust fotograferen: 30 beter dan 300 foto's.

Cursusfoto's volgen nog

Written by Acropia on Saturday July 27, 2013

Spiegeltje, spiegeltje...

Spiegeltje, spiegeltje

De meest overschatte hobby, maar direct ook de meest onderschatte hobby allertijden? Fotogafie!

Aangewakkerd door de Carbagerun van twee weken geleden ben ik meer dan ooit geïntereseerd in het maken van mooie foto's. Maar waar ik regelmatig tegenaan loop, is dat mijn Sony compactcamera niet slechte, maar zeker ook geen uitmuntende foto's maakt.

In 2010 heb ik nog de zeer bewuste en berekende keuze gemaakt voor een nieuwe compactcamera. Handig om mee te nemen, een behoorlijke zoomlens en bij goede omstandigheden zeer goede foto's. Geen gedoe met grote verwisselbare lenzen, flitsers, en andere accessoires, gewoon lekker compact.
Dus nu toch de zoektocht naar 'beter'. Maar ja, wat is 'beter'? Is een grotere camera beter? Is duurder beter? Is een bepaald merk beter? Op internet heeft men hier een uitgesproken maar zeer verschillende mening over. Dan maar op pad.

Met enige voorkennis ga ik naar een aantal winkels om mijn te laten informeren en adviseren over de verschillende modellen. Na een paar middagen en avonden shoppen blijkt tot mijn grote verbazing het advies zeer uiteenlopend. In elke winkel stel ik namelijk de zelfde vraag:

'Ik heb een 2 jaar oude compact, maar wil eigenlijk wat meer met mijn camera kunnen doen.'

Winkel A (Saturn Groningen):

Als je één van de grote merken neemt zit je altijd goed. Het hangt eigenlijk van je budget af hoe ver je wilt gaan. Verder maakt het niet zoveel uit welk merk je neemt. Kijkt u gerust nog even rond.

Winkel B (Mediamarkt Groningen):

(opgevangen advies bij andere klant) Foto's op je camera niet goed? Misschien zit er dan een virus op je camera. Moet je wel even naar laten kijken, want als je foto's niet goed zijn klopt het niet.

Winkel C (Foto MGM Leeuwarden): Canon EOS 60D met 18-135 kitlens

Probeer gewoon eens een paar. Als de camera goed aanvoelt ben je al een heel eind. Je zou aan de Sony Alfa lijn kunnen denken als je echt richting sportfotografie wilt. Maar dan moet je wel door een indirecte elektronische zoeker willen kijken. En anders kun je denken aan de hele goede D7000 van Nikon of de Canon tegenhanger, de EOS 60D. Dan heb je al hele leuke camera's voor een beginner.

Winkel D (Mediamarkt Leeuwarden): Sony A57 met 18-55 kitlens

De Sony Alfa is echt een aanrader: supersnel, en een gestabiliseerde body. En hoewel wij veel Canon verkopen is Nikon toch echt veel beter. Ik heb 'em zelf ook. Canon loopt op dit moment namelijk heel erg achter met de processoren. Dus begin dan gewoon met een D3200 van Nikon, of een Sony Alfa 57 omdat die geen gestabilliseerde lenzen hoeft, dus op termijn veel goedkoper is.

Winkel E (Vaszlovszky, Overwinningsplein Groningen): Sony A37 met 18-55 kitlens

Als beginnend fotograaf moet je eigenlijk gewoon Sony Alfa nemen. Neem de Sony A37 dan zit je altijd goed. Supersnel vanwege het ontbreken van een reflexspiegel. Ik heb 'em zelf ook voor erbij gekocht. Ik was helemaal Nikon-man, maar als ik nu zou instappen zou ik voor Sony Alfa gaan.

Winkel F (Saturn Groningen): Canon EOS 1100D met 18-55 kitlens

Ik zou gewoon een Nikon of Canon nemen, want die verkopen we het meeste. En hoe duur? Nou je koopt zegmaar gewoon een goedkoop 'doosje' of duur 'doosje'. En dan een lens er bij. En welke 'doosje' je moet hebben maakt eigenlijk niet uit. Het is meer de bouwkwaliteit dan fotokwaliteit. Dus dure 'doosjes' zitten wat sterker in elkaar en goedkope 'doosjes' zijn wat meer van plastic gemaakt. Dus ik zou gewoon voor een Canon EOS 1100D gaan, dan kun je er later altijd nog duurdere lenzen bij kopen.

Winkel G (Vaszlovszky, Meeuwerderweg Groningen): Sony DSC-HX200V

Iets meer dan je compact? En dan denk je aan spiegelreflex? Je kunt veel beter een wat grotere compact nemen zoals de HX200V van Sony. Heel veel cursisten bij ons hebben deze ook en de plaatjes die hij schiet zijn geweldig. Dus gewoon geen spiegelreflex doen, want dan moet je alweer meerdere lenzen kopen en deze HX200V kan gewoon 30x zoomen. Dus je hebt helemaal geen extra spullen nodig.

Winkel H (Mediamarkt Groningen, poging 2): Canon EOS 650D met 18-55 kitlens

Als instapper neem je gewoon een Canon of Nikon. Op termijn heb je daar gewoon het meeste aan. En welke? Hangt helemaal van je wens af. Je kunt al instappen bij de 1100D van Canon, of een D3200 van Nikon. Maar waarschijnlijk groei je daar snel uit, dus kun je beter iets hoger instappen bij een Nikon D5200 of een Canon EOS 650D die weer wat beter is met filmen.

Concluderend is de keuze nog steeds reuze. De Sony Alfa-lijn valt voor mij in ieder geval af. Deze camera's hebben geen direct zicht via de zoeker (het kijkgaatje), maar hebben daar binnen een klein tv-schermpje zitten. Weg ermee.
Ook de geadviseerde Sony compact valt af. Ik wil op den duur wel lenzen kunnen bijkopen. Ook alle instapmodellen laat ik achterwege, omdat ik verwacht dat ze me al snel té basis zullen zijn. Dus geen Nikon 3200 en de Canon 1100D valt ook af. Eigenlijk blijven er dan nog maar een paar opties over:

Twee moderne camera's met veel opties: Canon EOS 650D (filmen, touchscreen) en tegenhanger van Nikon: D5200. Of de iets oudere camera's maar van een iets betere klasse: Canon EOS 60D (ligt het best in de hand) en tegenhanger van Nikon: D7000.

Ik ga alles nog even een poosje op me laten inwerken. We shall see...

Written by Acropia on Sunday February 17, 2013

Carbagerun Winter Edition 2013

Carbagerun Winter Edition 2013

De tweede Winter Edition van The Carbage Run zit er alweer op! Helaas dit jaar met veel minder sneeuw dan de vorige editie. Maar de pret was er niet minder om!

Lees het hele verslag!

Written by Acropia on Monday February 4, 2013

Jan Durkpolder schaatstoertocht

Jan Durkspolder schaatstoertocht

Na een paar keer uitstellen werd uiteindelijk op 26 januari de Jan Durkspolder toertocht georganiseerd. Net als vorige edities was ook deze tocht weer zeer goed verzorgd. Vanwege alle problematiek met schaatsers in Giethoorn en Blokzijl ben ik maar wat eerder naar Earnewald gereden.

Stempelkaart gehaald, en op naar het ijs! Na 4 volledige ronden en een heerlijke warme kom snert met rookworst vond ik het welletjes. De eerste (en waarschijnlijk laatste) 30 km weer in de benen!

Written by Acropia on Sunday January 27, 2013

Better as eartiids

New & improved

Na talloze redesigns, verbouwingen van achterliggende frameworks en andere rare sprongen. Is mijn site nu dan eindelijk... ...bijgewerkt naar beta-versie 0.2.

Written by Acropia on Wednesday September 5, 2012

Martijn Hillenius - Duidt de dingen

Martijn Hillenius

Vanavond zijn we naar De Lawei geweest voor een avond 'kweekvijver cabaret'; beginners die in kleine zaaltjes proberen het publiek te boeien, in de hoop op een glanzende carrière en eeuwige roem. Vanavond de beurt aan Martijn Hillenius.

Vooraf, bij het wachten bij de zaaldeur hoorden we wat ouder tweetal (red. waarschijnlijk de ouders van Martijn) zeggen: 'toch leuk voor Martijn, zo'n 50 man in de Zwarte Zaal'. Al snel daarna ging de zaaldeur open en konden we plaatsnemen in de Zwarte Zaal, die buiten 50 man publiek en een geluidsman helemaal leeg was. Toen iedereen zat ging de zijdeur open en kwam Martijn binnen, met zijn eerste attribuut en tevens decorstuk: een hometrainer.

Martijn begon zijn verhaal met uitleg over de opbouw van het hart (kamers, boezems). Na dit theoretische en iets te lange intro klom Martijn op zijn hometrainer en begon te fietsen. Martijn vervolgde al fietsend zijn verhaal over zijn zeldzame afwijking. Zijn hart zou in rust extreem langzaam kloppen. Bij inspanning klopte het hart extreem snel.

Na vele zinnen van een inmiddels hard sportende Martijn, vele omwentelingen van zijn voeten en de inmiddels meerdere gapende mensen in het publiek, viel Martijn van zijn fiets (red. er is niets aan de hand).

Al liggend op de grond en een paar minuten later weer op de fiets, gaat zijn beschouwing verder. Onsamenhangend en vaak erg traag gooit Martijn er een aantal treffende uitspraken uit:

'Er zijn kunstenaars die er aan herinnerd moeten worden om mens te zijn. Er zijn echter ook mensen die er aan herinnerd moeten worden om kunstenaar te zijn'.

en

'Laatst heb ik de Mattheus Passion geluisterd. Wat is dat een traag en langzaam stuk'.

Martijn begeeft zich richting de zaaldeur. In de verwachting dat zodra Martijn de zaal heeft verlaten, het zaallicht aangaat en wij eindelijk naar huis mogen, zie ik dat hij naar een boekenrek reikt, huh? Niet naar de deurkruk om de zaal te verlaten?

Martijn verteld dat het z'n eerste optreden is. Alles wat zich tot nu toe had afgespeeld (fiets, verhaal, etc) was zeg maar de basis van zijn stuk, maar hij had nog meer materiaal. Graag wil hij nog wat dingetjes uitproberen.

Het begon met een verhaal over pukkels, heel veel pukkels en een tovenaar die ze weg kon toveren... ...niet grappig.

Vervolgens kwamen enkele tijdschriften voorbij waarbij Martijn semi-acterend bladerend een aantal uitspraken voorlas... ...ook niet grappig.

Bij het terugleggen van de tijdschriften kwam Martijn terug met een gebitje in. Er volgde een verhaal over een mislukt leven... ...gelukkig gaf één mevrouw op de eerste rij aan dít wel grappig te vinden.

Voorafgaand aan de laatste loze act met banaan, flapmuts en fopneus, sprak Martijn de woorden: 'Sommige mensen die vragen mij: Moet hier nou een voorstelling van gemaakt worden? Kun je je niet beter een boek gaan schrijven?'

Bij deze mijn beschouwende antwoorden:

  1. Ja, Martijn kan in plaats van niet grappige voorstellingen beter een boek gaan schrijven.
  2. Naast de Mattheus Passion, hoort ook de voorstelling 'Duidt de dingen' van Martijn Hillenius op het lijstje 'Vreselijk trage en langzame stukken'.
  3. Sommige mensen (red: Martijn Hillenius) moeten er aan herinnerd worden dat ze niet kunstenaar zijn.

Written by Acropia on Wednesday January 19, 2011